Nabożeństwa

Święta Liturgia

Środa - 9.00 (Uprzednio Poświęconych Darów)
Piątek - 17.00(Uprzednio Poświęconych Darów)
 Sobota  9:00
Niedz.  7:00,  8:30,  10:00

Modlitwa za dusze zmarłych

Pon. - Sob.  9:00

Akatyst

Środ.  17:00

XXXVIII Ogólnopolska Paschalna Pielgrzymka Młodzieży Prawosławnej na Św. Górę Grabarkę.

25.05.2017

W dniach 19 – 21 maja 2017 r. XXXVIII miała miejsce Ogólnopolska Paschalna Pielgrzymka Młodzieży Prawosławnej na Św. Górę Grabarkę. Kulminacją tegorocznej Pielgrzymki było poświęcenie przez Jego Eminencję Wielce Błogosławionego Sawę Metropolitę Warszawskiego i całej Polski monasterskiej cerkwi Wsiech skorbiaszczych radostie (po generalnym remoncie).

Z Bożego błogosławieństwa dane było nam wzięcie udziału w w/w wydarzeniu. Naszą wolską parafię reprezentowała liczna grupa młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Porzuciwszy swoje codziennie obowiązki, w piątek 19 maja o godzinie 12.30 spotkaliśmy się w naszej parafii. Po krótkiej modlitwie wyruszyliśmy autokarem w drogę na Świętą Górę. Oprócz naszej wolskiej młodzieży jechała z nami młodzież z zagranicy, a wśród nich przedstawiciele z Rumunii, z Syrii, z Gruzji, z Islandii, a także z Belgii. W tak licznym gronie śpiewając wspólnie troparion Paschy: Christos Woskriesie iż mietrwych… opuściliśmy naszą Stolicę i podążaliśmy do świętego miejsca.

Dyskutując z naszymi nowymi kolegami o tradycjach bractw w innych krajach, podróż przebiegła nam bardzo szybko, że nawet nie zauważyliśmy kiedy, znaleźliśmy się na Grabarce. Słoneczna pogoda sprawiła, że bez problemów rozstawiliśmy namioty i udaliśmy się na pierwsze nabożeństwo rozpoczynające pielgrzymkę. Wieczernię celebrował Jego Ekscelencja Grzegorz biskup Supraski wraz duchownymi opiekunami młodzieży. Po nieszporach Hierarcha zwrócił się do nas z bardzo ważnymi słowami, które dotyczyły naszej ziemskiej wędrówki na świecie oraz podkreślił jak ważną role odgrywają pielgrzymki w życiu każdego chrześcijanina, a przede wszystkim nas, młodzieży, która poświęciła swój cenny czas, aby złożyć Bogu ofiarę swoją obecnością w świętym miejscu. Następnie, tradycyjnie duchowni poświęcili krzyż pielgrzymkowy, który nasi bractwowicze nieśli w procesji oraz ustawili w wyznaczonym miejscu. Po krótkiej przerwie odbyła się kolacja, podczas której integrowaliśmy się przy wielkim ognisku.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy Świętą Liturgią. Po śniadaniu i krótkim odpoczynku uczestniczyliśmy w dalszym programie pielgrzymki. Na tzw. 100 pytań do… każdy z nas mógł zadać anonimowo nurtujące nas pytania do wybranych prelegentów. Siedząc na słoneczku, na pięknej zielonej trawce, z dala od hałasu samochodów, oddychając świeżym powietrzem, coraz bardziej byliśmy zadowoleni, że jesteśmy właśnie w tym miejscu, na Świętej Górze.

Abyśmy nie siedzieli całego dnia na trawce, organizatorzy przygotowali nam także praktyczne warsztaty. Mieliśmy do wyboru cztery warianty. Mogliśmy zagrać z duchownymi mecz piłki nożnej, uczyć się tańców z tradycji rumuńskiej, dyskutować z młodzieżą z zagranicy oraz dzięki uprzejmości jednej mniszki z monasteru mieliśmy możliwość zobaczyć jak robi się czotki a następnie mogliśmy sami je wykonać. W międzyczasie działał także Punkt Duszpasterski, gdzie można było porozmawiać z kapłanami o codziennych sprawach w naszym życiu. Pełni szczęścia i nowej wiedzy udaliśmy się na obiad i oczekiwaliśmy na nabożeństwo wieczorne.

Po smacznej kolacji zebraliśmy się, aby obejrzeć film oraz wysłuchać opowieści o cudownym człowieku, dzięki któremu pojawiło się Bractwo Młodzieży Prawosławnej na terenach naszego kraju. Śp. władyka Jeremiasz, o którym była mowa, był przykładem dla nie jednego z nas. Wyciszeni, w nastroju modlitewnym udaliśmy się do cerkwi, aby przystąpić do Sakramentu Spowiedzi. Podczas trwania spowiedzi, mogliśmy sami odczytywać modlitwy przed Eucharystią. To było niesamowite przeżycie, móc swoimi słowami wymawiać modlitwę w głównej cerkwi na Grabarce. Modląc się do naszego Stwórcy, wszyscy czuliśmy, że jesteśmy jedną wielką rodziną, która przyjechała z każdych stron Polski, a nawet świata do swego Ojca aby móc wspólnie przyjąć Jego Ciało oraz Jego Krew.

O północy, gdy za oknami zmrok, cisza oraz spokój zaczęła się Święta Liturgia, którą śpiewali uczestnicy pielgrzymki. Otrzymaliśmy od organizatorów teksty Liturgii i dzięki temu wszyscy razem śpiewaliśmy. Stworzyła się modlitewna atmosfera i czuliśmy obecność Boga. To było cudowne uczucie, widząc jak wszyscy podchodzimy do Eucharystii i pozdrawiamy się wzajemnie. Każdy z nas odczuwał nieopisaną radość. Po nabożeństwie, idąc z duchowieństwem na śniadanie do kuchni polowej, po drodze śpiewaliśmyStichiry Paschy. Najedzeni i pełni szczęścia poszliśmy do namiotów na odpoczynek.

Kolejny, ostatni dzień, był dla nas szczególnie bardzo ważny. Byliśmy świadkami historycznego wydarzenia. Odczuwaliśmy podwójną radość. Jego Eminencja Wielce Błogosławiony Sawa Metropolita Warszawski i Całej Polski wraz z innymi Hierarchami i duchownymi dokonał poświęcenia odremontowanej świątyni Wsiech skorbiaszczych. Dodatkową radością był fakt, że tę historyczną liturgię śpiewał chór studentów i absolwentów św. Tatiany działający przy naszej parafii pod dyrygenturą p. mgr Bogdana Kuźmiuka.

Nasyceni szczęściem i radością spakowaliśmy się do autokaru i wyruszyliśmy do Warszawy. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że podczas jednego weekendu wzbogaciliśmy się duchowo oraz poznaliśmy tak wiele osób z wielu zakątków świata. Dziękujemy Bogu, że Pielgrzymka „Majowa” w dalszym ciągu jest organizowana dla młodzieży. Już dziś wiemy, że jeśli Bóg pozwoli, to za rok ponownie chcemy wziąć udział w takim wydarzeniu. Około godziny 15.30 na terenie naszej parafii przywitał nas ksiądz Proboszcz pozdrawiając nas, po czym umocnieni Duchem Świętym udaliśmy się do swoich domów.