Nabożeństwa

Święta Liturgia

Środa - 9.00 (Uprzednio Poświęconych Darów)
Piątek - 17.00(Uprzednio Poświęconych Darów)
 Sobota  9:00
Niedz.  7:00,  8:30,  10:00

Modlitwa za dusze zmarłych

Pon. - Sob.  9:00

Akatyst

Środ.  17:00

Wycieczka do Piotrkowa Trybunalskiego

06.10.2019

W sobotę, 5 października, dzieci z naszego punktu katechetycznego, wraz z rodzicami i katechetami,  udały się na wyprawę autokarową do Piotrkowa Trybunalskiego. Jak zawsze frekwencja dopisała i autokar wypełniony radosnym gwarem z samego rana wyruszył w podróż.

Pierwszym punktem wycieczki była wizyta w cerkwi parafialnej pw. Wszystkich Świętych w Piotrkowie Trybunalskim. Na miejscu przywitał nas ksiądz protoijer Jan Jakimiuk, który z okazji naszej wizyty odprawił molebień. Po modlitwie mieliśmy możliwość obejrzeć dokładnie cerkiew, po czym ksiądz Jan opowiedział nam historię parafii. Okazało się, że parafia prawosławna w Piotrkowie Trybunalskim została zawiązana przez grupę Greków, którzy przybyli z Macedonii w połowie XVIII wieku. Od tego czasu pomimo wielu przeciwności losu cerkiew cały czas służy społeczności prawosławnej żyjącej w Piotrkowie Trybunalskim i okolicach. Na szczęściu, dzięki swojej historii, cerkiew nie została zniszczona w okresie międzywojennym. Systematycznie jest remontowana tak, aby mogła służyć przyszłym pokoleniom.

Po wizycie w bratniej parafii ruszyliśmy na zwiedzanie miasta. Dzięki przewodnikowi zobaczyliśmy ślady pozostałe po prawosławnej społeczności w Piotrkowie Trybunalskim. Zwiedziliśmy stare miasto oraz dwa kościoły katolickie: kościół Bernardynów oraz kościół Farny pw. św. Jakuba Apostoła. W trakcie zwiedzania okazało się, że malownicze stare miasto było m.in. miejscem pracy wielu ekip filmowych, np. Vabank, Akademia Pana Kleksa czy Pan Tadeusz.

Poznaliśmy wiele powszechnie nieznanych i ciekawych szczegółów czy hipotez dotyczących historii tego miasta. Badania archeologiczne wykazały, że pierwsze ślady osadnictwa ludności słowiańskiej w tym miejscu sięgają VIII wieku. Któż to wie, może byli to chrześcijanie Wiślanie, objęci misją Metodego, podbici później przez pogańskich Polan?! To jednak tylko przypuszczenia. Miasto było między innymi miejscem, w którym odbył się pierwszy sejm walny Królestwa Polskiego. Było również gospodarzem pierwszego posiedzenia wydzielonej szlacheckiej izby poselskiej oraz senatu. W swojej długiej historii miasto leżało w granicach zarówno Prus, Rosji jak i Austrii. W trakcie rozbiorów Piotrków Trybunalski został nawet stolicą guberni piotrkowskiej obejmującej swoim zasięgiem m.in. Łódź i Częstochowę.

Spacer po mieście zakończyliśmy w punkcie informacji turystycznej, gdzie zostaliśmy obdarowani lokalnymi materiałami informacyjnymi. Każdy chętny mógł również kupić w sklepiku pamiątkę.

Po obiedzie podzieliliśmy się na dwie grupy. Celem pierwszej grupy było zdobycie Zamku Królewskiego, a celem drugiej grupy – Muzeum Marcepanów. W Zamku Królewskim poznaliśmy tajniki królewskiego życia w Piotrkowie Trybunalskim. W Muzeum Marcepanów każdy przygotowywał własnoręcznie swój własny marcepan. Okazało się, że jego skład jest bardzo prosty: migdały, cukier i woda różana. Jego przygotowanie było żmudne i tym większa była satysfakcja z tak własnoręcznie przygotowanego deseru.

Do Warszawy dojechaliśmy dopiero wieczorem, zmęczeni i bardzo zadowoleni, niektórzy z kieszeniami pełnymi kasztanów z kasztanowca rosnącego przy cerkwi w Piotrkowie Trybunalskim.

Bardzo dziękujemy za wspaniały pomysł Radzie Rodziców i wszystkim organizatorom wyjazdu. Dziękujemy też dzieciom, które z wrodzoną energią poznawały kolejne piękne miasto na mapie prawosławia w Polsce.

Tekst Paweł Krupicz

Fot. Emilia Krupicz, Paweł Krupicz, Emilia Troc i inn.