8 listopada (wg starego stylu)
21.11.2017
Pismo Święte jasno i niepodważalnie dowodzi, że anioły nieustannie mają styczność z tym światem. Dzięki Pismu Świętemu i Świętej Tradycji Cerkiew Prawosławna poznała imiona siedmiu przywódców zastępów anielskich: Michała, Gabriela, Rafaela, Uriela, Salatiela Jegudiela i Barachiela (niektórzy wymieniają także ósmego - Jeremiela). "Michał'' w języku hebrajskim znaczy "Któż jak Bóg?" albo "Kto jest równy Bogu?" Św. Michał od najwcześniejszych chrześcijańskich wieków jest przedstawiany jako dowódca trzymający w swej prawicy włócznię, którą uderza w Lucyfera, szatana, zaś w lewej ręce ma zieloną gałązkę palmową. Na końcu włóczni zawiązana jest lniana wstążka z czerwonym krzyżem. Archanioł Michał jest uważany przede wszystkim za strażnika wiary prawosławnej i wojownika walczącego z wszelką herezją. "Gabriel'' znaczy "Mąż Boży" lub "Siła Boża." On jest zwiastunem tajemnic Bożych, zwłaszcza misterium Wcielenia Syna Bożego, i wszystkich pozostałych tajemnic, które są z tym związane. Przedstawiany jest z zapaloną latarnią w prawej ręce i zielonym zwierciadłem z jaspisu w lewej. Zwierciadło oznacza Mądrość Boża - ukrytą tajemnicę. "Rafael'' oznacza "Boże uzdrowienie" lub "Bóg Uzdrowiciel" (Tb 3,17;12,15). Rafael jest przedstawiony jako prowadzący Tobiasza, który niesie rybę złowioną w Tygrysie; w lewej ręce trzyma alabaster lekarski. "Uriel'' znaczy "Ogień Boży" lub "Boża Światłość" (III Ezd 3,1; 5,20). Przedstawiany jest jako trzymający w prawicy miecz przeciwko Persom; w lewej ręce trzyma ognisty płomień. "Salathiel'' znaczy "Orędownik Boży" (III Ezd 5,16). Przedstawiany jest z pochylonym obliczem, z rękami na piersiach, jak do modlitwy. "Jegudiel" znaczy "Wychwalający Boga." Przedstawiany jest ze złotym wieńcem w prawej ręce i potrójnym biczem w lewej. "Barachiel" znaczy "Błogosławiony przez Boga." Przedstawiony jest jako noszący na piersi białą różę. "Jeremiel" oznacza "Boże wywyższenie." Czczony jest jako wnoszący i pobudzający wzniosłe myśli, które wznoszą człowieka do Boga (III Ezd 4,36).